Sunday, March 29, 2009

Kata Ganda

Saya belajar tentang Kata Ganda di sekolah minggu ni.. Cikgu saya memberitahu kelas saya bahawa ada tiga jenis kata ganda. Kata Ganda Penuh atau Seluruh, Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berima. Kata ganda penuh atau seluruh bermakna seluruh perkataan itu diulang tanpa perubahan bunyi atau bentuk. Contoh kata ganda penuh atau seluruh; abang-abang, ada-ada, anak-anak, ikan-ikan.... Kata ganda separa bermakna hanya sebahagian suku kata pertama sahaja yang diulang. Contoh kata ganda separa; bebalai, bebangun, cecair, dedalu.... Kata ganda berima bermakna perkataan yang digandakan mengalami perubahan bunyi. Contoh kata ganda berima; anak pinak yang bermakna anak yang banyak, basa-basi yang bermakna sopan-santun, bengkang-bengkok yang bermakna tidak lurus............................................................
..................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................

2 comments:

  1. Saya blajar pasal Kata Ganda kat sekolah minggu ni.. Cikgu saya bilang kelas saya yang ada tiga jenis kata ganda. Kata Ganda Penuh atau Seluruh, Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berima.

    ReplyDelete
  2. Yaasin, selain daripada luahan perasaan kamu, kamu juga perlu menulis sebuah cerita yang mengandungi kata ganda yang telah dipelajari.

    ReplyDelete